TooMuch SUP, Trampolini in bazeni - neskoncna avantura2 1200x352 1

Na naših vodah je vsako leto več ljudi, ki stojijo na veliki deski in z enim veslom pohajkujejo naokoli, gor in dol po jezerih, rekah ali na morju

Poglejmo ta šport, enkratno športno rekreacijo čisto od blizu in še bliže, dobesedno »kar na desko – in z nje«.

Marec je res še premrzel mesec za večino nas, ki še smučamo tam, kjer je še sneg, vendar nekateri, tisti že izkušeni, plovejo, ali kot sami radi rečejo, se že sprehajajo po jezerih in rekah. Da, supanje se je prijelo, obnorelo je ogromno dopustnikov, ki so prej nemočno poležavali na plaži, zdaj pa močno veslajo in jim niti na misel ne pride, da ne bi preveslali celotne okolice, v kateri dopustujejo. In potem se je zgodilo pričakovano: supali so tudi, ko niso bili na dopustu, supali so vsak prosti trenutek in si tako priznali, da je ta zvrst športne rekreacije njihova priljubljena.

In nato je stari sup postal prestar in so šli po novega in z veseljem ugotovili, da je ponudba več kot dobra. Supi se dobijo že pri specializiranih trgovcih, ki imajo specializirane prodajalne, v katerih pa najdemo vse za vse. Da, supi se med sabo ločijo in zdaj so dostopnejši, niso več predragi, niso več preokorni, nefunkcionalni, in da, postal so obvezen del opreme za našo rekreacijo.

Zgodovinski pogled

Deska in nekaj, s čimer se poganjamo po vodi, je toliko staro človeško početje, kot je star sam lov oziroma iskanje hrane za preživetje. Vendar takrat najbrž niso vedeli, da bo nekoč iz te nuje, načina preživetja nastal šport in še športna rekreacija. Že James Cook je pisal v svojih morskih poročilih o ljudeh na deskah oziroma o ljudeh, ki so stali v nekakšnih kanujih in s sulicami lovili ribe. Nekateri so si za hitrejše premikanje  posojali tudi valove, dobesedno so s temi plovilci jahali valove in se z neverjetno spretnostjo približevali obali in  oddaljevali od nje. Novejša zgodovina veslanja v stoje nas popelje na Havaje. Tam se je supanje začelo. Če Ku Hoe He’e Nalu iz havajščine prevedemo v naš jezik, bi lahko bilo: stati, veslati, deskati, val. In dobimo  natančen opis športa, pri katerem stojimo, veslamo, plujemo z desko na mirni ali divji reki, jezeru ali morju. In kaj pravzaprav pomeni kratica SUP? Tam, kjer so se ga spomnili, torej na Havajih, to pomeni: Stand Up Paddle Surfing. V šestdesetih letih skoraj ni bilo Američana, ki ne bi poznal Waikiki Beach Boysov, zelo  nane skupine Havajcev, ki so delali na še bolj sloviti plaži Waikiki ob luksuznih hotelih. Odgovorni so bili za zabavo, animacijo turistov. A turisti so  odšli tja, da bi se naučili deskanja na valovih, in ne supanja. Nekdo jih je moral spremljati v morje, nekdo je moral vse to ovekovečiti s fotoaparatom, čeprav takrat niso še poznali instagrama in facebooka in …

Fantje iz skupine so se zato domislili, da bodo na eni od desk stali ali klečali, z veslom odveslali s fotoaparatom okoli vratu in se tako približali dogajanju. A bolj ko so se razvijali fotoaparati in njihovi objektivi, hitreje je upadalo zanimanje za še ne odkrit šport, supanje.

Samo Johnu Zabatockyju se lahko zahvalimo, da ta vrsta veslanja ni šla za vedno v pozabo. Tudi on je bil najprej samo fotograf na deski, vendar je prvi, ki je bolj kot pri fotkanju turistov užival v supanju. Ker je bil karizmatični lepotec na deski, so mu mnogi sledili in nastala je krasna rekreacija, malo kasneje pa še  pravcati šport, in kar je najbolje, Slovenci imamo celo svetovno prvakinjo v tem športu. Takrat 21-letna Škofjeločanka Manca Notar je leta 2017 na suparskem svetovnem prvenstvu v Kobenhavnu v sprintu na 200 metrov postala svetovna prvakinja.

Zgodovina supanja na slovenskih vodah

Najstarejši klub še ne praznuje desetega rojstnega dne. Najstarejši prodajalec supov prav tako še ni deset let na trgu, ni pa daleč do tega datuma. Torej gre pri nas za čisto novo, mlado športno rekreacijo, če gledamo uradne strani in podatke, vendar je treba vedeti, da je v Evropi podobno in nič kaj ne zaostajamo, ker gre za »bum«, ki je prišel v Evropo iz Amerike in na hitro osvojil vse, prav vse, ki imajo radi vodo, deskanje, veslanje, ki imajo preprosto radi vodno športno rekreacijo.

TooMuch SUP, Trampolini in bazeni - neskoncna avantura kako zacnemo 1200x352 1

Kako začnemo

Poznamo trde in napihljive supe. Tako smo pisali še pred dvema letoma, zdaj pišemo: poznamo napihljive in trde

supe. Nekateri bodo pa rekli tretje: poznamo samo napihljive supe! Mi bomo največ časa namenili napihljivim, ker so trdi namenjeni tekmovalcem in surfanju po valovih, večjih valovih. Če je napihljiv, ne pomeni, da boste stali na blazini. Zaradi odličnega materiala in postopka izdelave so izredno togi in lahki, in ko stopite nanj, imate občutek, da stojite na oblazinjeni deski. Drži, da so napihljivi supi namenjeni rekreativcem oziroma za športno rekreativno uporabo. Enostavni so za  ransport, enostavni za uporabo, enostavni za hrambo in povrhu še funkcionalni za užitek in to je to, kar potrebujemo rekreativci, kajne? Prednosti sta tudi večja odpornost proti udarcem in daljša vzdržljivost.

Zato ponavljamo naslov: supanje je rekreacija, ki je obnorela Slovenijo. Narava, gibanje, svoboda, neodvisnost,

Prvinskost…..

Veslanje stoje je lahko nov šport za vso družino. Ena deska za vso družino – ali dve deski, če je to mogoče – vam lahko pripravi čudovite proste trenutke. Predstavljamo osnove veslanja stoje na deski. Deske, namenjene veslanju stoje (SUP – Stand Up Paddling), omogočajo zabavno in sproščujočo igro na valovih. Z zelo malo opreme lahko veslate na deski po valovitih oceanih ali po mirnih vodah jezer in rek. Supanje je zelo primerno za družine, saj se lahko otroci na deski igrajo, najstniki zamotijo, starši pa odlično rekreirajo, vsi z dolžnim spoštovanjem do narave in nevarnosti v vodi, seveda!

O osnovah

Pri veslanju stoje na deski vadite z vsem telesom, zato je takšna vrsta vadbe postala zelo priljubljena telesna dejavnost. In ker ves čas stojite, lahko uživate v edinstvenih razgledih na okolico, od morskih živali do vsega, kar vidite na obzorju. Najprej potrebujete osnovno opremo za veslanje stoje, poleg tega morate poznati osnovne tehnike tovrstnega veslanja.

Oprema za veslanje stoje na deski

Dobra novica: potrebujete le nekaj ključnih kosov opreme in že lahko uživate v veslanju stoje. Deska za veslanje stoje: to je najpomembnejša naložba v opremo. Izbira deske je odvisna od teže in znanja veslača, načina  porabe in lokalnih razmer. Za več podrobnosti preberite strokovni članek na spletni strani REI o tem, kako izbrati desko za veslanje stoje.

Veslo: vesla za veslanje stoje imajo ročaj, zakrivljen pod kotom, da je veslanje res učinkovito. Izberite veslo, ki je 15 do 20 centimetrov daljše od vaše višine (op.: nekateri izdelovalci priporočajo razliko od 20 do 25 centimetrov).

Reševalni pas: ameriška obalna straža uvršča deske za veslanje stoje med plovila, zato morate vedno nositi reševalni pas. Če veslate po sončnem zahodu, morate pri sebi vedno imeti varnostno piščalko in uporabljati svetilko. Ameriška priporočila z veseljem priporočimo tudi za našo rabo!

Ustrezna oblačila: v hladnem okolju, v katerem se lahko podhladite, bodite oblečeni v neoprenska ali suha oblačila. V toplejšem okolju imejte oblečene kratke hlače in majico s kratkimi rokavi ali kopalke – nekaj, kar je udobno in se lahko zmoči.

Vrvica: po navadi jo prodajajo posebej, z njo ste povezani z desko, tako da vam ne more uiti, če padete v vodo. Deska za veslanje stoje je velik kos opreme, in če ste privezani nanjo, boste laže poskrbeli za varnost. Na voljo so vrvice, izdelane posebej za valovito morsko gladino, mirne vode in reke; pri nakupu upoštevajte, v kakšnem okolju boste uporabljali vrvico.

Zaščita pred soncem: uporabljajte sončno kremo in sončna očala.

Prevoz deske za veslanje stoje

Kako prevažati deske za veslanje stoje na vozilu? To si je najbolje ogledati na spletu na videoposnetku, ki prikazuje, kako to narediti.

Prenos deske za veslanje stoje do vode

Večina desk za veslanje stoje ima vgrajen ročaj. Desko morate samo obrniti na rob, zgrabiti ročaj (kljuko sredi deske) in spraviti desko pod pazduho. Nosite jo z eno roko. Pri daljših razdaljah – ali če deska nima ročaja – nosite desko na glavi. To storite tako: Postavite desko na rep (zadnji konec), njen zgornji del naj gleda proti vam. Postavite veslo na tla tako, da ga boste brez težav dosegli. Primite robova deske z obema rokama. Postavite se pod desko tako, da boste imeli glavo približno na sredini med nosom (sprednjim delom) in repom. Stojte z desko nad glavo in jo še vedno držite za robova. Sklonite se, poberite veslo in se odpravite proti vodi.

TooMuch SUP, Trampolini in bazeni - neskoncna avantura tehnike veslanja 1200x352 1

Tehnike veslanja na deski za veslanje stoje

Kako stati na deski za veslanje stoje? Če ste se šele začeli ukvarjati s tem športom, je najbolje začeti na stoječih, mirnih vodah, v katerih ni ovir, denimo čolnov in boj. Na začetku se vam bo zdelo laže klečati na deski. Sledite tem korakom, da začnete veslati stoje: Stojte ob deski v plitvi vodi, postavite veslo čez desko in ga uporabite za ohranjanje ravnotežja. Ročaj vesla je na robu deske, lopatica počiva na vodi. Primite desko za robove. Ena roka hkrati drži tudi ročaj vesla. Splezajte na desko v klečečem položaju tik njeno za središčno točko. V klečečem položaju poskušajte najti ravnotežje na deski. Nos ne sme gledati iz vode in rep se ne sme pogrezati vanjo. Obe roki imejte na obeh straneh deske, da jo boste laže umirili. Ko boste pripravljeni, vstanite na deski, najprej z eno, nato še z drugo nogo. Stopala postavite tja, kjer ste prej imeli kolena. Desko vam lahko pomaga stabilizirati tudi prijatelj, dokler se ne boste privadili tega, kako stati na deski.

Drža na deski za veslanje stoje

Za ohranjanje ravnotežja, medtem ko stojite na deski, upoštevajte te nasvete:

  • stopala imejte postavljena vzporedno, približno v širini bokov in na sredini med robovoma deske,
  • ne stojte na robovih,
  • prste na nogah imejte obrnjene naprej, kolena pokrčena in hrbet vzravnan,
  • ravnotežje ohranjajte z boki, ne z zgornjim delom telesa. Glavo in ramena imejte pri miru in pokonci ter premikajte težo s premikanjem bokov,
  • glejte naravnost proti obzorju, ne poskušajte gledati v noge,
  • tako kakor pri kolesarjenju se tudi tu stabilnost poveča, ko se poveča hitrost gibanja.

TooMuch SUP, Trampolini in bazeni - neskoncna avantura zamah z veslom 1200x352 1

Zamah z veslom na deski za veslanje stoje

Ko znate ohranjati ravnotežje na deski na mirni vodni gladini, se lahko odpravite na daljše potovanje – šele zdaj se začenja prava zabava.

Nekaj napotkov za osnovni zamah z veslom:

Če veslate na desni strani, je vaša desna roka postavljena niže in je na ročaju vesla. Vaša zgornja roka (leva) je na vrhu ročaja. Zakrivljeni kot vesla gleda stran od vas. Na začetku se vam to ne bo zdelo intuitivno. Roke imejte ravne in se med veslanjem zasukajte s trupom. Za veslanje uporabljajte trup, ne rok. V trebušnih mišicah imate

več moči kakor v rokah. Z zgornjo roko pritiskajte na ročaj vesla. Veslo potopite v vodo tako, da potisnete lopatico popolnoma pod vodno gladino, jo povlečete k svojemu gležnju, nato jo izvlečete iz vode. Najprej uporabljajte razmeroma kratke veslaje in imejte veslo blizu deske. Ni treba uporabljati prevelike sile. Z bočnim veslajem na začetku boste ohranili smer premikanja in zanesljivo pluli naravnost. Za ohranjanje ravne črte gibanja, uporabite štiri ali pet veslajev na vsaki strani, nato zamenjajte stran. Ko zamenjate stran, spremenite položaj rok.

Zavijanje na deski za veslanje stoje

Stranski veslaj: eden od načinov je veslanje na eni strani, dokler se nos ne obrne v smer, v katero želite pluti.

Bi radi zavili v desno? Veslajte na levi. Obračate v levo? Veslajte na desni. Tako boste naredili dolg krožen zavoj.

Veslanje nazaj: še hitreje boste zavili ali spremenili smer, če boste samo povlekli veslo nazaj ali veslali nazaj na kateri koli strani deske.

Veslaj stran od deske: potopite veslo proti sprednji strani deske in zaveslajte stran od deske in proti repu. Deska se bo obrnila v nasprotno smer veslaja.

Drugi napotki: desko boste pomagali obrniti tudi tako, da boste stopili korak nazaj na deski ali pogledali čez ramo v smer obrata. Učinkovito lahko zavijete tudi tako, da veslate na svoji močnejši strani, to je priporočljivo zlasti v valovitih vodah (če ste, denimo, desničar, postavite levo stopalo naprej in veslajte na desni strani). Močno pokrčite kolena in prenesite več teže na svojo zadnjo nogo. Tako se bo deska zavrtela in hitreje spremenila smer.

Kaj narediti, kadar padete

Veslanja stoje na deski se je razmeroma lahko naučiti, vendar morate pričakovati, da boste med učenjem kdaj tudi padli. Ko boste izgubili ravnotežje in se bo to zgodilo, upoštevajte te napotke:

Nagnite se na stran, da boste padli v vodo in ne na desko. Če boste padli na desko, je več možnosti za poškodbe. Če se boste ločili od vesla in deske, najprej priplavajte do deske in se šele nato odpravite po veslo.

Kaj vzeti s seboj?

Najboljše je imeti ravno prav prtljage, ne preveč, ne premalo

Seznam stvari, ki jih po navadi potrebujemo, odvisno seveda tudi kdaj in kam gremo:

  • Pumpo za SUP, če greste z napihljivim SUP-om
  • Set za osnovno popravilo/krpanje deske
  • Vrvico
  • Srebrni trak (Selotejp)
  • Šotor
  • Spalko
  • Podlogo za spanje
  • Svetilko
  • Brisačo
  • Kopalke
  • Pulover in trenirko
  • Vetrovko
  • Pribor za osebno higieno
  • Sončno kremo
  • Kremo proti komarjem
  • Telefon, po možnosti z navigacijo, naložite si zemljevid že doma + power bank
  • Fotoaparat, GoPro kamero itd…
  • Vodotesne torbe za prtljago
  • Voda – vzemite dovolj vode
  • Hrana